زنبوردرمانی به روش الکتروفورز ؛ زنبوردرمانی را با درد کمتری تجربه کنید


 


الکتروفورز یک روش درمانی است که می تواند با استفاده از زهر زنبور عسل، در دسته روش های زهردرمانی یا زنبوردرمانی قرار گیرد. این روش درمانی به گونه ای است که زهر زنبور عسل را بدون هیچ آسیب به بافت بدن انسان وارد سیستم بدن می کند.


زنبوردرمانی یکی از خاص ترین روش های درمان در دنیا است. در این روش که قدمت آن ها به قرن ها پیش باز می گردد، از زنبور به عنوان عامل انتقال زهر به بدن انسان استفاده شده و درمان پی گرفته می شود. این روش درمانی البته روش های مختلفی دارد که برخی از آنها تنها با شبیه سازی کار زنبور و با تزریق انجام می شود.

با توجه به مشکلاتی که نیش زدن زنبور در روش های مختلف زنبوردرمانی برای انسان ایجاد می کند و همچنین محدودیت هایی که برای استفاده از زنبور برای این روش وجود دارد، دانشمندان در طول سال های اخیر تلاش کرده اند تا به روش هایی دست یابند که زهر زنبور عسل به بدن انسان وارد شود اما خود زنبور در این کار حضور نداشته باشد.

یکی از روش های زنبوردرمانی با تزریق زهر زنبور عسل به بدن انسان، روش الکتروفورز است. در این روش درمانی از دستگاهی به همین نام استفاده شده تا تزریق زنبور عسل شبیه سازی شود. در حال حاضر استفاده از دستگاه الکتروفورز در زنبوردرمانی به عنوان یکی از رایج ترین روش ها کاربرد دارد.

؛؛  در این مطلب تلاش شده تا به معرفی این روش از زهردرمانی پرداخته شود. امیدواریم با اطلاع از این روش و انتخاب افراد کاردان و حرفه ای در اجرای آن، درمان بسیاری از بیماری های خود را به راحتی پیگیری کنید.

روش الکتروفورز چیست؟
روش الکتروفورز یک روش عمومی استفاده شده در کلینیک های مختلف از جمله مراکز پزشکی اعصاب و همچنین بیماری های داخلی است. در واقع دستگاه و روش استفاده شده به گونه ای عمومی است و محلول های مختلفی با استفاده از آن به بدن وارد می شود.

دستگاه الکتروفورز به گونه ای است که محلول مد نظری که در آن قرار داده شده با کمک الکترودی فلزی وارد جریان خون می شود. در این روش خبری از آسیب وارد شدن به بافت های پوست وجود ندارد و بدون هسچ آسیبی محلول که می تواند زهر یا هر محلول دارویی دیگری باشد، به جریان خون اضافه می گردد.

خوشبختانه روش الکتروفورز از جمله روش های درمانی گران قیمت نیست. به همین علت استقبال عمومی از این روش برای درمان بیماری ها بسیار بیشتر از روش های تزریقی سنتی و... است. خوشبختانه در چند دهه گذشته با کمک این دستگاه زهر زنبور عسل نیز به بدن انسان منتقل می شود که همانطور که گفته شد روشی محبوب است.

نکاتی در مورد زهردرمانی با روش الکتروفورز
روش الکتروفورز امروزه کمتر نیاز به معرفی در مجامع علمی دارد. شاید در گذشته اطلاعات کمی در مورد این روش درمانی وجود داشت؛ اما امروزه خوشبختانه تحقیقات گسترده و تجربیات فراوانی در مورد آن به عمل آمده است. امروزه بسیاری از افراد برای درمان بیماری خود سراغ این روش درمانی را می گیرند و همین موضوع باعث شده تا بیشتر مورد توجه محققان قرار گیرد.

در ابتدای کار تنها چند تحقیق در مورد این روش صورت گرفت. بعد از مدتی و با مشاهده نتایج خوب از این روش درمانی، کم کم مردم تمایل بیشتری نسبت به زهر درمانی به روش الکتروفورز پیدا کردند. به ویژه اینکه در آن زمان بیشتر از نیش زنبور برای زهردرمانی استفاده می شود و این روش می توانست زنبور عسل را از روند تزریق زهر حذف کند.در زنبوردرمانی به کمک دستگاه الکتروفورز از بار الکتریسته عادی استفاده می شود. ویژگی های مثبت متعدد این روش برای زهردرمانی به قدری است که بسیاری از افراد قید دیگر روش ها را برای زنبوردرمانی زده اند.

از مهمترین مزایای زهردرمانی به این روش این است که شما برای استفاده از دستگاه باید به مراکز پزشکی معتبر مراجعه کنید. به همین علت اگر زهر زنبور عسل مشکلی برایتان ایجاد کرد، به انواع تجهیزات پزشکی و افراد متخصص دسترسی خواهید داشت. همچنین استفاده از این روش برای وارد کردن زهر زنبور عسل هیچ گونه عوارضی برای بدن شما نداشته و اثرات جانب آن تقریبا صفر است؛ مگراینکه به زهر حساسیت داشته باشید که بحث جدایی است.
یک نمونه واقعی زنبوردرمانی با استفاده از روش الکتروفورز

یکی از مطالعات منتشر شده در مورد زنبوردرمانی به روش الکتروفورز مربوط به کشور لتونی است. در سال 1988 کیاویچیوس و تعدادی از دانشجویان دانشگاهی در لتونی، تحقیقاتی را بر روی 50 بیمار انجام دادند که با بیماری های مختلف استخوانی مواجه بودند. این افراد بیشتر از بیماری هایی مثل التهاب غضروف، آرتروز مهره های کمر و... رنج می بردند. یکی از ویزگی های اصلی این افراد این بود که همه آنها قبل از قرارگیری در این تحقیق، تحت درمان هایی شبیه به ماساژدرمانی و فیزیوتراپی و... قرار گرفته و نتیجه ای بدست نیاوردنه بودند.

شروع درمان با زهر زنبور عسل به روش الکتروفورز با حل کردن 1 میلی گرم زهر در 20 میلی لیتر آب استریل شده آغاز شد. روند جلسات زهر درمان بین 10 تا 15 جلسه 10 تا 20 دقیقه ای به طول انجامید. در روند درمانی و با تشخیص تیم متخصص پزشکی، میزان غلظت زهر از 1 میلی گرم تا 9 میلی گرم به صورت تدریجی افزایش پیدا کرد.

نتایج بدست آمده از این مطالعه بسیار رضایت بخش بود. تنها تعداد معدودی از این 50 نفر از روند درمانم ناراضی بودند و اکثر آنها روند درمان و بهبودی حاصل شده را بسیار خوب یا رضایت بخش توصیف کردند. این مطالعه خود به عنوان عاملی برای تحقیقات بعدی محققان در دنیا شد تا از الکتروفورز برای زهردرمانی استفاده نمایند.


سخن آخر !
الکتروفورز یک روش درمانی است که می تواند با استفاده از زهر زنبور عسل، در دسته روش های زهردرمانی یا زنبوردرمانی قرار گیرد. این روش درمانی به گونه ای است که زهر زنبور عسل را بدون هیچ آسیب به بافت بدن انسان وارد سیستم بدن می کند. به دلیل حذف زنبور برای تزریق زهر به بدن انسان، روش الکتروفورز یکی از روش های محبوب برای زنبوردرمانی است.

اگر شما هم قصد دارید از زنبوردرمانی برای درمان بیماری های مختلف خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم حتما از دستگاه الکتروفورز استفاده نمایید. البته تشخیص این موضوع بیشتر با پزشک معالج شماست. با این حال اگر پزشک به شما پیشنهاد استفاده از این روش درمانی را داد، بدون درنگ قبول کنید. این روش یکی از بهترین روش های درمان با زهر زنبور عسل است.